Google Dance – Hvad er det

Google Dance – Hvad er det
by

Google Dance er et fænomen der består i at ens website ryger op og ned i forhold til dine søgeordsplaceringer i Google´s index.

Man støder ofte på Google Dance når man arbejder med linkbuilding og de første gange kan det godt være en skræmmende oplevelser.

Hvordan oplveves Google Dance?

Hvis du f.eks. har et søgeord som ligger på side 3 i Google og du efterfølgende begynder at bygge links til dit website, er det ikke ulamindeligt at efterhånden som Google får indekseret de nye links skal den justere din placering.

Som regel sker der det at søgeordet dropper markant i en periode – det kan være kortvarigt og op til 1-uger. Pludselig er det søgeord du havde på side 3 rykket ned på side 7 eller måske side 8 i Googles index.

Man kan sige at det er når Google “ryster posen” og skal evaluere placeringer at man oplever fænomenet Google Dance.

Er det skadeligt med en Google Dance?

Som udgangspunkt er det et signal om at Google er begyndt at reagere og er vedt at beregne en ny placering for dit søgeord, du kan sagtens opleve at resultatet hopper lidt op og ned.

Men erfaringsmæssigt ender man med en højere placering – det kan være alt fra et par pladser op, til at man måske rykker sig fra side 3 til side 1 før placeringen er stabiliseret.

Skal man så stoppe med sin link building?

Som udgansgpunkt nej, hvis du når du arbejder med søgemaskineoptimering har en naturlig link building, hvor du bygger rellevante links på en naturlig måde skal du bare fortsætte.

Hvis du derimod bygger links på en unaturlig måde, f.eks. tusindvis af automatisere blog kommentarer, eller en masse links fra den samme type platform, så er der en langt større sandsynlighed for at Google vil vurdere at du forsøger at manipulere på en uetisk måde.

Det handler altså om at have spredt sin link building ud på forskellige platforme som f.eks. blog commenting, links fra forums, social bookmarking, web 2.0 profiler osv.

Hvordan finder man ud af at der er tale om en Google Dance?

Først og fremmest handler det om løbende at holde øje med sine søgeords placeringer, hvilket kræver et stykke software. En billig løsning er Magic Rank Tracker, som du kan læse mere om her.

Hvis du pludselig erfarer at et markant fald på et eller flere af sine søgeord, samtidig med at du arbejder med link building, er der en stor sandsynliged for at du er i gang med en svingom med tante Google.

Det er altid forbundet med en hvis spænding hvor man lander efter en Google dance, men hvis du i forvejen har haft placeringer som er kravlet gradvist op løbende bliver du som regel posistivt overrasket.

Hvor mange links bør man bygge?

Som udgangspunkt er der flere parametre der spiller ind, en helt ny website bør man være mindre agressiv med i forhold til at bygge links.

Et website med et års tid eller mere på bagen er mere etableret, så her kan man godt trykke en anelse mere på gas pedalen.

Som med alt andet får man mere ud af kvalitet end kvantitet – et par tusinde links fra blogs som er spammet til i forvejen er ikke en holdbar løsning.

Rellevans har noget at sige – hvis du deltager i forums eller kommenterer på blogs som er i rellation til din egen niche, er det  nemmere at finde noget konstruktivt at bidrage med.

Brugerne fra disse blogs eller forum får måske også lyst til at læse mere på dit website, hvis du har skrevet noget brugbart eller interessant.

Så hvis du arbejder med at søgemaskineoptimering dit website, vil du med garanti støde på en Google Dance. Forhåbentlig rykker dine søgeord op i resultaterne!

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *