Optimer dit kvalitetsresultat i AdWords

Optimer dit kvalitetsresultat i AdWords
by

Kvalitetsresultat er et af de vigtigste elementer i AdWords. En annonces placering afgøres ikke kun af, hvem der byder mest. Det afgøres også af, hvem der har det mest relevante resultat. Google ønsker altid at vise de mest relevante resultater, så brugerne ikke begynder at benytte andre søgemaskiner.

Du får i dette blogindlæg en række gode råd, der kan optimere kvalitetsresultatet på dine søgeord i AdWords, når du annoncerer på søgenetværket.

Hvorfor bør jeg arbejde med mit kvalitetsresultat?

Inden da vil jeg dog gerne gå lidt i dybden med, hvorfor det er så vigtigt at arbejde med dit kvalitetsresultat.

Jo højere dit kvalitetsresultat er, jo højere vil din annonce også blive placeret. Jo højere din annonce er placeret, jo flere kliks vil du også få. Da AdWords ikke blot handler om, hvem der byder mest, har kvalitetsresultatet også rigtig meget at sige, og det kan være med til at give dig flere kliks til en lavere pris. Er kvaliteten på din konto lav, vil du opleve, at du mister annoncevisninger.

Skalaen for kvalitetsresultat går fra 1-10, hvor af 1 er dårligst, og 10 er bedst. Det udregnes ved at Google ganger dit maksimale bud per klik med dit kvalitetsresultat.

Inddel i specifikke annoncegruppe

En nem vej til at øge dit kvalitetsresultater, er ved at uddele dine søgeord i flere forskellige annoncegrupper for herefter at målrette annonceteksten til disse søgeord. Lad os antage, at du sælger fodboldstøvler:

I samme annoncegruppe har du lige nu søgeordene fodboldstøvler og fodboldsko. Du har måske to annoncer, som du splittester på, men dine annoncer bliver ikke for alvor målrettede, da der jo er forholdsvis stor forskel på de to ord, selvom de har samme betydning.

Her anbefaler jeg, at du deler de to søgeord (og relevante varianter heraf) op i hver sin annoncegruppe. Du har nu mulighed for at lave målrettede annoncer, hvor du kan benytte søgeordet både i overskriften, i en af beskrivelseslinjerne samt i den viste webadresse. Ydermere taler din annonce meget mere til brugernes søgning, og det vil uden tvivl hæve din CTR, øge dit kvalitetsresultat og sænke din pris per klik.

Når du har tilstrækkelig data på din konto, anbefaler jeg, at du begynder at dele søgeordene op i hver sin annoncegruppe, så dine annoncer bliver mere målrettede. Et godt tip hvis du mangler inspiration kan være at kigge under fanen søgetermer, så du kan se hvilke søgninger, der tricker dine søgeord.

Benyt søgeordet i annoncen

For at fortælle Google, at din annonce er relevant i forhold til et søgeord, er det altid en god idé at bruge søgeordet i annoncen. Jeg anbefaler, at du både bruger det i overskriften på din annonce samt i en af de 2 beskrivelseslinjer. Ud over at du taler til Google, så bekræfter du også den søgende i, at han får hvad han leder efter, hvis vedkommende klikker på din annonce. Du får altså en mere målrettet annonce, der sandsynligvis vil opnå en højere klikrate.

Ydermere vil søgeordet blive markeret med fed skrift, og det kan være med til at øge CTRen for din annonce. Det har igen noget at sige, når Google skal vurdere dit kvalitetsresultat. Et godt råd er også at benytte søgeordet i den viste webadresse.

Nedenfor ser du et eksempel på, at søgeordet bliver markeret med fed. Jeg har søgt efter seo konsulent.

 

Optimer dine landingssider

Google kigger på din landingsside i forhold til, om den er relevant i forhold til den givne søgning. De kigger for eksempel på, om søgeordet fremgår på landingssiden, samt om det fremgår i overskrifter med mere. Derfor bør du have målrettede landingssider til dine produkter og serviceydelser. Det bør du i øvrigt have for også at fremme andre områder af din online markedsføring som for eksempel søgemaskineoptimering.

Når Google kigger på din landingsside, kigger de også på, hvor nemt det er at navigere rundt på den, samt om det er nemt og overskueligt. De kigger også på, hvor hurtig din hjemmeside er.

Du kan tjekke din hjemmesides hastighed hos Google selv lige her:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

3 hurtige råd til at øge dit kvalitetsresultat, som jeg håber, du kan bruge!

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *