Sidetitel (meta titles) – lær at skrive perfekte sidetitler.

Sidetitel (meta titles) – lær at skrive perfekte sidetitler.
by

”Hvordan skriver man en god sidetitel?”

Det spørgsmål har jeg fået mange gange. Så mange gange, at jeg gerne vil lave en uddybende artikel her på bloggen.

Sidetitler er noget som ikke SEO-kyndige forbinder med ‘det hurtige arbejde’ og noget som alle kan finde ud af. Der er ikke noget der er mere forkert end det udsagn. En sidetitel som denne: ”Kaffemaskiner i rød og sort i forskellige mærker – Kaffebiksen’‘ er skandaløs. En god sidetitel til Kaffebiksens’ hjemmeside kunne fx være denne: ” Kaffemaskiner – køb dem i rød og sort fra Bosch, Siemens og andre”.

Men lad os starte stille og roligt..

Hvorfor er sidetitler så vigtige?

At skrive sidetitler kan virke nemt, men hvis man vil have en god sidetitel, kan man komme til at bruge rigtig lang tid på at kreere en god sidetitel.

Hvis du har en ‘dårlig’ eller kedelig sidetitel, er chancen for at nogle klikker på den ikke særlig stor. Der er ofte lavet nogle konverteringstests der har vist, at man sagtens kan fordoble ens besøgstal (og mere til), blot ved at give sidetitlerne en kærlig hånd. Hvor mange ville klikke på denne sidetitel: ”Kaffemaskiner i sort fra kaffebiksen”, fremfor denne sidetitel: ” Kaffemaskiner – køb dem i rød og sort fra Bosch, Siemens og andre”.

Jeg ved godt, hvilken sidetitel jeg ville klikke på.

Real case: hvad er en god (og dårlig) sidetitel?

Lad os tage en rigtig case. Vi tager udgangspunkt i, som sædvanligt i SEO branchen, kaffemaskiner:

Ikke-navngivet

Jeg har søgt på ‘kaffemaskiner’. Som du kan se er ‘kaffemaskine’ fremhævet med fed, fordi det er det jeg har søgt på. Derfor er det blandt andet vigtigt, at du gør brug af dine søgeord (hvis du sælger kaffe er dit primære søgeord måske ‘kaffemaskine’, mens hvis du sælger røde roser er dit primære søgeord nok ‘roser’ eller ‘røde roser’) i dine sidetitler.

En god sidetitel skal fange læserens opmærksomhed, den skal have søgeorderne i sidetitlen, den skal vise fordele og så må den gerne skille sig ud fra mængden.

En god sidetitel på billedet er den fra WhiteAway.com. De gør brug af deres primære søgeord (kaffemaskine) først i sidetitlen (det skaber interesse – blikfang), samt er der også call to action i form af ‘køb’. Derudover informerer sidetitlen også – man får af vide at kaffemaskinerne er billige, at man kan købe em online, og så er der sågar fri fragt.

En dårlig sidetitel på billedet er den fra Moccamaster. Deres primære søgeord ‘Moccamaster’ og ‘kaffemaskine’ er i sidetitlen – det er fint. Men – man er ikke i tvivl om at det er fra moccamaster, vel? Spild af anslag i sidetitlen, hvor man kunne have skrevet om fri fragt, de forskellige modeller, farver og lignende. En anden dårlig sidetitel er den fra Punk1.dk – men den behøver ikke nærmere forklaring, vel?

Eksempler – gode og dårlige sidetitler

Personligt kan jeg godt lide at bruge specialtegn til at gøre opmærksom på mine sidetitler. Derfor gør jeg ofte brug af ‘‘-tegnet, samt andre specialtegn. Det gør at siden skiller sig ud fra mængden og der bliver sat fokus på min sidetitel.

Men hvad er en god og dårlig sidetitel? Vi har haft et par stykker før – men du får nogle igen nu:

Gode sidetitler:

  • → Tennisketchere – køb Dunlop og Head tennisketchere med fri fragt
  • MacBooks – køb Apple MacBook Pro og Air | FONA
  • Stiftelse af ApS – Find billig advokat eller stift selv ApS

Dårlige sidetitler:

  • Kaffemasiner – Punk1.dk
  • Gulvisolering – Pricerunner.dk
  • KAFFEMASKINE HVID CM-2072 – Best.nr. 5920 – Harald Nybo
  • BISTRO Elektrisk kaffemaskine b-over hvid – Magasin Onlines

Du kan tydeligt se forskel på de gode og ‘dårlige’ sidetitler.

Ikke-navngivet

En god sidetitel fra BilligeGolfbolde.dk.

Hvordan laver jeg en god sidetitel?

Først og fremmest skal man have finde ud af, hvilke søgeord den pågældende side skal ranke i Google på. Taler vi om en tennisketcher-kategori side på en webshop der sælger tennisudstyr, kunne søgeordene for den side være ‘Tennisketchere’, ‘Dunlop tennisketchere’, ‘Billige tennisketchere’, mv.

Brug følgende tips – så skal du nok få lavet nogle gode sidetitler.

  • Brug ord som ‘billig, god kvalitet, fri fragt, køb her, læs mere’, osv.
  • Helst 60-70 anslag.
  • Call to action – i form af ‘køb’, ‘læs mere’, eller specialtegn – fx: ‘‘-tegnet.
  • Brug ikke hjemmeside (brand navn), medmindre du er Maersk, Fona, osv – det er dumt at spilde 22 anslag på at slutte en sidetitel (eller starte) med: ‘Jensjensensfiskebod.dk’.
  • Unik sidetitel til hver side på domænet
  • Tænk anderledes – be creative

En god sidetitel skal lyde godt, samtidig med at den skal kunne tiltrække købere – og få sendt køberne mod din side (velinformeret).

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *