Sådan fik jeg behandlet min sportsskade

Sådan fik jeg behandlet min sportsskade

Jeg har i en længere årrække dyrket forskellige sportsgrene. Det har særligt været fodbold, basket og cykling, som har fanget mine interesser, ligesom jeg har løbet en masse i Frederiksberg Have, som jeg bor lige i nærheden af. For nogle år siden var jeg dog så uheldig, at jeg fik en akut skade i låret efter en fodboldkamp. Heldigvis ligger der en fysioterapeut Frederiksberg, som effektivt kunne behandle skaden i låret.

Der blev lavet en grundig og fuld udredning af sportsskaden hos den kompetente og empatiske fysioterapeut. Jeg kunne virkelig mærke, at jeg var i gode hænder, og han forklarede stille og roligt, hvad det var, der var i vejen med mit lår. Det var en rigtig god oplevelse – og det er også en af grundene til, at jeg har henvist venner og bekendte med sportsskader til fysioterapeuten på Frederiksberg. 

Øvelser i forbindelse med en sportsskade 

Jeg kan huske, jeg fik instruktioner i nogle forskellige øvelser, som jeg skulle lave derhjemme. Selvom det nu er flere år siden, jeg fik skaden, så laver jeg stadig de her øvelser i ny og næ. Det gør jeg, fordi jeg gerne vil vedligeholde og styrke min muskelmasse og bevægeapparat.

Øvelsen, som jeg taler om, er selvfølgelig squat – men uden vægtstang. Når du træner squat, så træner du bl.a. baller og forsiden af lårmusklerne. Det er især vigtigt at træne forsiden af lårmusklerne, da stærke lårmuskler sørger for, at knæet har de bedste betingelser i forhold til bevægelser. 

Men det er selvfølgelig vigtigt at lave øvelsen rigtigt. Derfor står jeg altid med fødderne parallelt med en afstand, der svarer til ens hofte. Herefter spænder jeg i maven – og så sørger jeg for, at min ryg er helt lige, når jeg laver squat. Når jeg bøjer i knæet, og laver det egentlige knæløft, så sørger jeg for, at knæene bevæger sig lige ud over mine tæer. Jeg laver øvelsen i tre sæt med 15 gentagelser – men nogle kan jeg finde på at lave endnu flere gentagelser, hvis mine ben er særligt friske. Jeg nu valgt at tage en rygsæk på, imens jeg laver øvelsen, så belastningen øges en smule. 


Comments are closed.